تاثیرات استرس بر عملکرد حافظه

تاثیرات استرس بر عملکرد حافظهReviewed by Admin on Apr 18Rating: 5.0تاثیرات استرس بر عملکرد حافظه

استرس چه تاثیری بر حافظه کوتاه مدت می گذارد؟

بسیار پیش آمده که افراد در هنگام رویارویی با مشکلات جسمی، روانی و وقایع دردناک دچار استرس می شوند، که بعضاً درگیر شدن با استرس باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد حافظه می شود. پیش از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می توانید با خواندن مقاله زیر از سلسله اتفاقاتی که در مغز رخ می دهد آگاه شوید. حال باید بررسی کرد در هنگام استرس چه فرآیندی در مغز رخ می دهد که باعث این تاثیرات می شود.

متخصص مغز و اعصاب استرس و حافظه

فرآیندهای مغز در هنگام استرس

ضمن رویارویی هر فرد با استرس هورمون هایی در بدن وی آزاد می شوند، یکی از این هورمون ها کورتیزول است که به نام کورتون معروف است.هورمون کورتون از دو غده به نام آدرنال که رو کلیه ها قرار گرفته اند ترشح می شود.

حال باید ببینیم تاثیرات این هورمون چگونه بر حافظه تاثیر می گزارد. مجموعه ای ازگیرنده ها برای این هورمون‌ها در مغز انسان وجود دارد، جایگاه این گیرنده ها در قسمت میانی لوب گیجگاهی مغز که هیپوکامپ نام دارد قرار دارند که این قسمت همان جایگاه حافظه کوتاه مدت است.حال مشخص شد که دلیل تاثیرات استرس بر حافظه به چه صورت است.

این مسئله زمانی به اثبات رسید که دانشمندی آلمانی در سال 1996 برای اثبات این تاثیرات آزمایشی را روی چند فرد طبیعی انجام داد. او مقدار مشخصی از این هورمون را از طریق تزریق وارد بدن این افراد کرد. با بررسی تغییرات اتفاق افتاده در حافظه کوتاه مدت آنان، تاثیرات این هورمون بر حافظه مورد تایید قرار گرفت.

در مواردی همچون وجود تومورهای تولید کننده کورتیزول، درمان های طولانی مدت با داروهای استروییدی (کورتون) و افسردگی های عمیق باعث ایجاد اختلالاتی در حافظه می‌شود.

تاثیر استرس بر آلزایمر

از طرف دیگر افرادی که پزشک مغز و اعصاب هستند به این نتیجه رسیده اند آلزایمر به شکل محسوسی تحت تاثیر میزان استرسی که افراد در طول زندگی تجربه می کنند دارد. به صورتی که در میان افراد مسنی که در طول زندگی خود تحت تاثیر استرس بوده اند، قسمت میانی لوب گیجگاهی آنان یا همان هیپوکامپ به میزان 14 درصد کوچکتر از کسانی بود که در طول زندگیشان استرس کمتری را متحمل شده بودند.

از این رو برای اینکه از حافظه ای سالم داشته باشید، سعی کنید تا حد امکان از قرارگیری در محیط های استرس زا و شرایطی که شما را دچار استرس های جسمی و روانی می کند دوری کنید.