سندرم گیلن باره سندروم گیلن باره

سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک بیماری نسبتا شایع اعصاب محیطی است که در آن میلین رشته های عصبی تخریب میشود و بین 50 تا 70 % موارد به دنبال یک عفونت ویروسی بروز میکند. این بیماری گروه سنی ندارد. ممکن است با بروز عفونت های ریوی و گوارشی ، واکسن های ضد هاری ، واکسن های آنفلانزا و هپاتیت و عفونت های دیگر بروز کند.

علائم سندرم گلین باره چیست؟

ضعف: این ضعف معمولا در اندامهای تحتانی مثل دستها و پاها اتفاق می افتد و به سمت بالا و مرکز بدن پیش می رود. پاها بیشتر از دستها تحت تاثیر قرار می گیرند. اگر اعصاب سر، گردن و سینه مبتلا شوند، مشکل در بلع، حرکات چشم و تنفس پیش خواهد آمد. رفلکس ها، مثلا بالا پریدن زانو در زمان ضربه زدن به آن، در اغلب افراد در همان اوایل بیماری از بین می رود.
علائم حسی: این علائم می تواند شامل حس خارش یا کرختی باشد. علائم معمولا از انگشتان پا یا نوک انگشتان دست آغاز میشوند.
درد: حدودا از هر دو نفر مبتلا به GSB یک نفر درد اعصاب یا درد عمیق ماهیچه دارد. این درد با حرکت و در شب معمولا بیشتر میشود
علائم در دستگاه عصبی خودکار: سیستم عصبی خودکار مسئول نقشهای بدن از جمله بلع، تنفس، ضربان قلب و هضم غذا است. در GBS اعصاب در این سیستم ممکن است آسیب ببینند و مشکلاتی در فشار خون، ضربان، دید و نداشتن تعرق به وجود آورد.
به دلیل گرفتاری اعصاب خودکار اختلال ادراری هم گاهی بروز میکند که در این صورت مصرف سوند لازم میشود.

EMG و اندازه گیری سرعت هدایت عصبی:

یکی از آزمون های تشخیص مهم در این بیماری این تست است که سرعت هدایت عصبی اندامها را نشان میدهد.گاهی که بیماری شدید باشد هیچ گونه هدایت الکتریکی در اعصاب به دست نمی اید ولی با بهبود بیماری سرعت هدایت اعصاب طبیعی میشود .بررسی موج F
در این بیماری ارزش بسیاری دارد.

تنفس:

یکی از پیامد های این بیماری ضعف و یل فلجی عضلات تنفسی است و چنان که ظرفیت حیاتی بیمار به کمتر از یک لیتر برسد انجام تراکئوستومی ضرورت پیدا میکند. نکته مهم این که وقتی بیمار در این بیماری از نظر تنفس شکایت داشته باشد فورا باید در ICU بستری شود.

درمان سندروم گلین باره چیست؟

اگر پزشک شما به GBS مشکوک شد، به بیمارستان فرستاده خواهید شد. این بدین خاطر است که این بیماری در طول چند روز سریعا پیشرفت می کند و قلب و تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. باید در بیمارستان شدیدا تحت کنترل باشید تا این عوارض را اگر اتفاق افتادند بتوان سریعا درمان کرد. مراقبتهای حمایتی خوب مهمترین بخش در درمان این بیماری است.

درمان:

ایمونو گلبین درمان سندرم گیلن باره

ایمونوگلوبین آنتی بادی است که در خون موجود است و از خون اهدایی جمع آوری میشود. ایمونوگلوبین مستقیما داخل ورید تزرق میشود. نحوه دقیق عملکرد آن مشخص نیست. افراد مبتلا به GSB که ایمونوگلوبین دریافت می کنند در مقایسه با کسانی که این درمان را نداشته اند به صورت میانگین سریعتر بهبود می یابند. به نظر می رسد که هر چه زودتر بعد از ظهور علائم این درمان انجام شود احتمالا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

تعویض پلاسما

خون شما تشکیل شده است از سلولهای خون و پلاسما. آنتی بادی‌های آسیب رسان در پلاسما قرار دارند. تعویض پلاسما به معنای خارج کردن خون از بدن و جدا کردن سلوها و پلاسما است. سپس پلاسما جدا شده و سلولهای خون با پلاسمای تعویض شده به بدن باز گردانده میشود. برای این درمان از یک ماشین مخصوص استفاده میشود و در واقع در هر زمان فقط مقدار کمی از خون خارج از بدن است. دوباره، هر چه زودتر بعد از ظهور علائم این درمان انجام شود احتمالا تاثیر بیشتری خواهد داشت.
با این وجود، تعویض پلاسما این روزها کمتر رایج است چون به نظر می رسد درمان با ایمونوگلوبین به هماناندازه موثر بوده و راحت تر است و به نظر عوارض جانبی کمتری دارد
پیشگیری از ترومبوز وریدی عمقی (DVT) درمان سندرم گیلن باره
معمولا جورابهای ساق بلندی به شما داده میشود که بپوشید و رقیق کننده خون (هپارین) به شما تزریق میشود که از لخته شدن خون در پاهایتان در نتیجه بی حرکتی (DVT) جلوگیری شود.
این کار با داروهای خاصی که برای دردهای عصبی خوب عمل می کنند مثل گاباپنتین و کاربامازپین انجام میشود.

فیزیوتراپی و کار درمانی

این درمانها نیز می توانند برای GBS کمک کننده باشند. فیزیوتراپی می تواند به تسکین درد کمک کرده و می تواند به جلوگیری یا درمان سخت شدن ماهیچه ها که ممکن است به وجود آید کمک نماید. کار درمانی کمک می کند تا جایی که می توانید به خودشان متکی باشید. برای مثال، کمک می کنند افراد از GSB بهیود یافته و با کمک عصا خودشان راه بروند

حمایت و مشاوره درمان سندرم گیلن باره

بسیاری از مبتلایان به GBS ممکن است مشکل بی حوصلگی داشته باشند. صحبت کردن در مورد احساساتتان با یک مشاور و کسب حمایت انها می تواند کمک کننده باشد. گروه حمایت از سندروم گلین باره ، اطلاعاتی برای افراد مبتلا به این بیماری فراهم آورده و از آنها حمایت می کند.

نکته ای در مورد استروئیدها

در کل به نظر نمی رسد که استروئیدها کمک زیادی به درمان GBS نمایند و بنابراین زیاد استفاده نمیشود. با این وجود، در برخی تحقیقات نشان داده شده است که تزریق استروئیدها به صورت داخل وریدی همزمان با درمان ایمونوگلیوبین می تواند به تسریع بهبودی کمک کند.