عباسیون پزشک دکتر مغز و اعصاب
متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
عباسیون پزشک دکتر مغز و اعصاب
متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون

سردرد

علت سردرد تحریک شدن گیرنده های حساس به درد در بافت‌های اطراف گردن ، سرفه و درون جمجمه است.
بافت‌هایی که به درد حساس هستند عبارتند از:
بافت‌های حساس در گوش، پوست و بافت های زیر جلدی مثل ماهیچه ها و سرخرگ ها و پرده ضریع استخوانهای سر،بخشهایی در کف مغز و پیرامون سرخرگ های مغزی،اعصاب 5و9و10 مغزی و سه تا عصب گردنی
c1/c2/c3

انواع سردرد

سردرد تنشی

این نوع بیشتر بر اثراسترس و اضطراب پیش می آید.
این سردرد موجب فشار، کشش، و انقباض می‌شود که می‌تواند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد و مواردی مانند کمبود خواب، نادیده گرفتن وعده‌های غذایی، موقعیت‌های استرس زا، احساسات سنگین، یا نوشیدن الکل می‌توانند آن را تحریک کنند.

سردرد میگرنی

این سردرد میتواند باعث تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور و صدا باشد. برخی افراد ممکن است نقطه‌های نورانی، یا اختلال در بویایی، لامسه، چشایی و بی‌حسی را تجربه کنند. پس از بین رفتن میگرن نیز فرد ممکن است احساس خستگی یا ناتوانی داشته باشد.

سردرد گردنی

این سردرد از درد در ناحیه گردن و شانه ناشی می‌شود، اما این گونه به نظر می‌رسد که درد از پشت سر یا پایه جمجمه سرچشمه می‌گیرد. بهترین روش برای تسکین درد از بین بردن دلیل اصلی آن است که می‌تواند آسیب عضلانی، گره‌های عضلانی، رشد غیر طبیعی استخوان، تورم بافت، مشکلات مفصلی،باشد.

سردرد سینوسی

این نوع زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها مسدود یا ملتهب شده باشند. درد می‌تواند پشت گونه‌ها، بینی، و چشم‌ها احساس شود و زمانی که فرد سر خود را به سمت جلو خم می‌کند یا از خواب بیدار می‌شود می‌تواند بدتر شود.

سردرد خوشه ای

بسیار دردناک و تیزاست که می‌تواند چندین بار در روز و به مدت چند ماه شکل گرفته و از بین برود. این نوع سردرد با قرمزی چشم‌ها و آبریزش بینی همراه است و با کمترین نشانه هشدار دهنده پدیدار میشود.

سردرد TMJ
این نوع سردرد به واسطه مشکل در آرواره، مفصل آرواره، و عضلات پایینی صورت شکل می‌گیرد. به هم خوردن دندان‌ها، به ویژه در شب، تنش در آرواره، دررفتگی مفصل آرواره یا ورم مفاصل می‌توانند محرک آن باشند. این درد می‌تواند به سمت بالا پخش شده و گونه‌ها، گیجگاه‌ها، و گوش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و یا به سمت پایین حرکت کرده و گردن و شانه را تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص:
برای تشخیص بهتر نوع سردرد باید به عوامل زیر توجه کرد:
جنس بیمار ، سن بیمار، تاریخ آغاز، ساعت پیدایش درد، محل احساس سردرد،طول مدت ان و چگونگی روند آن،دفعات پیدایش درد در فواصل معین زمانی، عواملی که موجب تشدید آن می‌شود، پیشینه شخصی و خانوادگی، سابقه مصرف داروها.

سرگیجه

سرگیجه واقعی عبارتند از حالتی که بیمار احساس میکند محیط پیرامون او گرد سرش میچرخد و شاید اگر چشمانش را ببندد میپندارد که خودش به دور محیطم میچرخد.
باید توجه داشت که با عدم تعادل هنگام راه رفتن که ناشی از آسیب های مخچه ای است اشتباه نشود.
کانون هایی که ضایعه آن ممکن است موجب بشود عبارتند از : مخچه، چشم ها، لب گیجگاهی، و ساقه مغز.
اگر به علت آسیب های گوش داخلی باشد سرگیجه محیطی است ولی اگر به دلیل گرفتاری در ساقه مغز و مخچه باشد از نوع مرکزی میباشد.
سرگیجه محیطی معمولا کوتاه مدت و همراه با تهوع واستفراغ است اما سرگیجه مرکزی پایدارتر است و بیمار در این مدت زمان بیشتر رنج میبرد.
سندرم منیر نوعی سرگیجه محیطی است و ناشی از خونریزی مخچه و یا ام اس ساقه مغزو… از نوع مرکزی میباشد.

روش‌های تشخیص:

  • تاریخچه مصرف دارو
  • پیشینه ضربه مغزی و اعمال جراحی
  • سابقه دیابت و فشار خون بالا
  • طول مدت
  • وزوز گوش
  • پرسش درباره شنوایی بیمار
  • سن بیمار

سرگیجه خوش خیم

این یکی از شایعترین انواع سرگیجه است که بیشتر در افراد سالخورده و میانسال میباشد که بیماردر حالت خوابیده و یا هنگام این پهلو به آن پهلو شدن و یا زمانی که بیمار خم و راست میشود به وجود می اید طول مدت این سرگیجه چند ثانیه است ،در ابتدای بیماری کمی شدیدتر و یا با تهوع و استفراغ همراه است اما با گذشت زمان فقط احساس عدم تعادل است، علت بیماری احتمالا رسوب کلسیم در مجاری نیم دایره ای گوش درونی است.

سرگیجه قشری

این نوع بصورت ناگهانی به مدت کوتاهی بروز میکند و ممکن است به صورت یک نوع صرع باشد این گونه صرع سرگیجه‌ای در کودکان شایع‌تر بوده و ممکن است گاهی با از دست دادن هوشیاری باشد. در این نوع بیمار احساس میکند که محتویات کاسه سرش برای چند دقیقه میچرخد و نوار مغز این نوع بیماران غیر طبیعی است در این نوع از بیماران توصیه برای ام ار ای هم میشود.

سرگیجه با منشاء روانی

در مواقع اضطراب حاد و یا ترس ناگهانی ممکن است اتفاق بیوفتد این نوع بیماران به طور ناگهانی دچار ترس از مرگ، تنگی نفس، تپش قلب، گزگز اطراف لب ها و انگشتان میگردند.

سرگیجه TIA

گردش خون پسین مغز: این نوع به تنهایی نادر است و همراه با نشانه هایی مثل عدم تعادل ، تهوع دوبینی و پارستزی دهان نیز است. بیمارانی که به دلیل آسیب های عروغی مغز دچار سرگیجه میشوند معمولا یا سالخورده هستند و یا دارای زمینه های مساعدد کننده ای مثل هیپرکلسترولمی، دیابت، پر فشاری خون، و معتاد به سیگار هستند.

سرگیجه به علت ایجاد شدن فیستول در گوش

این نوع که خیلی شدید هستند بیشتر در افرادی دیده میشود که بطور شدید فین میکنند. این سرگیجه همراه با کاهش شنوایی و وزوز گوش خواهد بود و بیمار به دنبال فین کردن شدید و پرفشار ناگهان دچار وزوز گوش و کاهش شنوایی میشود.