درد سیاتیک یا سیاتالژیا

درد عصب سیاتیک
درد عصب سیاتیک
درد عصب سیاتیک
درد عصب سیاتیک
درد عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک یا سیاتالژیا اغلب کمردردی است که به صورت تیر کشیدن در ناحیه کمر، ران ها، پشت و پایین پا احساس می شود. معمولاً، درد سیاتیک پا فقط یک طرف بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این حالت درد می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شده یا به تدریج و با گذشت زمان افزایش پیدا کند.. یعنی کمردرد که با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت بهتر می‌شود.
درد عصب سیاتیک می تواند به علت دیسک فتق یافته درکمر نیز باشد، که در عوام بعنوان درد عصب سیاتیک و یا سیاتالژیا نامیده میشود.
در اینگونه مواقع معمولاً دیسک به ریشه های اعصابی که متصل به عصب سیاتیک است، فشار وارد می‌کنند. سایر شرایطی که باعث درد عصب سیاتیک می شود می تواند شامل تنگ شدن کانال نخاعی، تشکیل شدن زائده های استخوانی به خاطر ابتلا به آرتروز در نتیجه تغییرات ایجاد شده در ستون فقرات باشد.

هنگامی که عصب تحت فشار قرار می گیرد، عملکرد عادی آن دچار اختلال می شود و این شرایط ایجاد ضعف در عضلات، بی حسی ، ضعف ساق پا یا احساس سوزش کف پا و کمر را به همراه دارد. گاهی اوقات این علائم با درد، اضطراب و تشویش همراه است که برای دمان ضعف ساق پا و سوزش کف پا باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود.
درد سیاتیک می تواند بسیار شدید باشد. این درد ممکن است در زمان ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن نیز احساس شود.

علائم و نشانه ها

علائم معمول ابتلا به سیاتیک از درد پایین کمر شروع شده و تا باسن کشیده می شود و منجر به درد کف پا و انگشتان می شود در این حالت علائم درد سیاتیک ممکن است در هر نقطه از این مسیر احساس شود، اما معمولاً این درد مسیری را دنبال می کند که از کمر شروع شده و به سمت باسن و پشت ران یا ماهیچه ساق پا کشیده می شود.

معمولاً این درد ساق پا به صورت احساس تیر کشیدن یا سوزش، شبیه به شوک های الکتریکی و نیز احساس گرفتگی در افراد مختلف مشاهده می شود. در این حالت معمولاً فقط یک طرف بدن تحت تاثیر مشکل قرار می گیرد و این درد می تواند با نشستن طولانی، خم شدن وحتی سرفه و عطسه کردن نیز تشدید شود. علاوه بر این سیاتیک می تواند با ایجاد بی حسی در ناحیه پایین تنه بیمار همراه باشد.

حرکت هایی که باعث بهتر شدن درد بیمار میشود:

فیزیوتراپی

برای درمان درد سیاتیک کمر و پا یک برنامه منظم حرکتی از همان آغاز درد تنظیم می شود.فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا بتوانید به زودی به طور کامل فعالیت ها خود را انجام دهید و آسیب مجدد مفصل شما جلوگیری می کند.

تفاوت دیسک کمر وسیاتیک:
در عوام ممکن است درد ناشی از دیسک کمر را درد سیاتیک بنامند،ممکن است که خود عصب سیاتیک در ناحیه لگن نیزبه علت تومور های لگن و یا ضایعات دیگر نیز آسیب ببیند.
در صورتی که در دیسک فتق یافته کمر فقط درد ناحیه سیاتیک و پشت ران ایجاد نمیکند ، ممکن است درد به ناحیه کشاله ران یا جلوی ران نیز انتشار یابد. .
بیرون زدگی دیسک زمانی رخ میدهد که مرکز ژله ای دیسک ازداخل آن بیرون بزند و به سمت کانال ستون مهره ها برود وباعث فشار به عصب بشود. اگر شما دچاربرآمدگی دیسک شدید به این معنی است که هنوزناحیه ژله ای دیسک به صورت کامل ازدیسک بیرون نزده است.یکی از نشانه های رایج بیرون زدگی دیسک کمر، سیاتیک است دردهای شدیدی که ازباسن شروع میشودو به طرف ساق پا منتشرمیشود و منجر به درد پا میشوند..
سیاتیک ، در بیشتر موارد با درمان های خاص میتواند بهبودپیدا کند.
بیرون زدگی دیسک اگر درمان نشود میتواند شدیدتر شود و باعث ناتوانی فرد شود..

راه درمان

باکمک یک تشخیص درست می توان یک پیشگیری موثر ودرمان مطمئن داشته باشیم. اگرچه درمواردی که بیرون زدگی دیسک بسیار شدید باشد باید با مشورت جراحان اعصاب این مورد درمان شود. اگرشما یا هرکس دیگر دچار دردهای ناحیه کمر و ساق پا شدید در ابتدا باید به پزشک دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید و علت درد کمر و پا را متوجه شوید با کمک یک تشخیص درست یک دوره درمانی آغاز میشود.