میاستنی گراویس متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
میاستنی گراویس متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
میاستنی گراویس متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
میاستنی گراویس متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
میاستنی گراویس متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس اختلالی خود ایمنی است به این معنی که : سیستم دفاعی بدن به بافت‌های خودی حمله می کند. این اختلال منجر به ضعف عضلات با درجات متفاوت می شود. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد اما در بین خانم‌های جوان در سنین 40-20 سال شایع تر است . در بیشتر بیماران مبتلا به میاستنی گراویس، گیرنده های استیل کولین در محل اتصال عصبی-عضلانی تخریب می‌شوند و جلوگیری از انقباض عضلانی می‌کنند. اولین ماهیچه‌هایی که عموما تحت تاثیر قرار می گیرند، ماهیچه‌های دور چشم هستند که باعث افتادگی پلک و دوبینی میشوند.

علائم و نشانه ها

ضعف عضلانی، مشخص‌ترین علامت بیماری میاستنی گراویس است ضعفی که با فعالیت بیشتر می شود و با استراحت کمتر می شد..
– مشکلات چشمی از قبیل دو بینی و افتادگی پلک که در 60% موارد دیده می‌شود.
ناتوانی در انجام فعالیت هایی که نیاز به استفاده از عضلات دارد
به زحمت نفس کشیدن به دلیل ضعف ماهیچه های تنفسی
ضعف ماهیچه های صورت، گلو و گردن که ممکن است باعث اشکال در صحبت کردن ، جویدن ویا بلعیدن شود..
استرس و عفونت از جمله عواملی است که ممکن است علایم را شدت ببخشد با این وجود زمان‌هایی نیز وجود دارد که بیمار هیچ علامتی ندارد و اصطلاحاً در دوره بهبودی قرار می گیرد که البته پس از آن ممکن است یک دوره عود علائم وجود داشته باشد.

در يك درصد بیماران، اختلال در عملکرد سیستم تنفسی مشاهده می شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و باید بیمار در بیمارستان بستری شود و به دقت تحت کنترل و نظارت تیم درمانی قرار گیرد ؛ در مواردی ممکن است نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی وجود داشته باشد

تشخیص ماستنی گراویس

تست تنسیلون : دارویی به اسم تنسیلون به بیمار تزریق می شود ؛ دارو به طور موقت باعث برگرداندن قدرت عضلانی می شود. پاسخ مثبت به دارو ، تشخیص را تائید می کند.
تست الکترومیوگرافی (EMG)فعالیت اعصاب و عضلات را بررسی می کند.
آزمایشات خون جهت بررسی آنتی بادی های موجود در خون انجام می شود.

میاستمی و بارداری:

در حدود یک سوم از زنان در سه ماهه ی اول بارداری شاهد افزایش شدت بیماریشان خواهند بود. به طور کلی نشانه های میاستینی با احتمال خستگی عمومی که تمایل به استراحت (دراز کشیدن) را در سه ماهه دوم و سوم افزایش می دهد. در تجربه های بدست آمده اختلال در خواب به خصوص ایست تنفسی در مبتلایان به میاستینی گراویس دیده شده است.
برای موارد پیشگیرانه خانم ها با میاستینی گراویس تحت عمل سزارین قرار می گیرند. اگرچه این خانم ها می توانند زایمان طبیعی موفقی نیز داشته باشند اما به سبب بالا بودن احتمال خستگی آنها عمل سزارین معمول تر می باشد.

درمان:

1 – درمان دارویی:

– داروهای مهارکننده کولین استراز به عنوان اولین اقدام درمانی در نظر گرفته می شوند . کولین استراز فاکتوری است که باعث تجزیه استیل کولین درمحل اتصال عصب به عضله می شود؛ این داروها با مهارکردن این آنزیم و درنتیجه افزایش استیل کولین ، فرآیند پیام رسانی از عصب به عضله را تقویت کرده و قدرت عضلات را به طور موقت بهبود می بخشند. از جمله این داروها می توان به مستینون (پیریدوستیگمین) و نئوستیگمین اشاره کرد.
– داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از جمله استروئیدها (پردنیزولون)، آزاتیوپرین، سل سپت، ساندیمون و سیکلوفسفامید جهت سرکوبی سیستم ایمنی و جلوگیری از فعالیت آنتی بادی های خودی به کار می روند.

2- پلاسمافرز (تعویض پلاسما):

پلاسما بخشی از خون است که حاوی آنتی بادی است در پلاسمافرز، آنتی بادی های مسئول بیماری از پلاسما جدا شده و پلاسمای بدون آنتی بادی جایگزین می شود.این روش به طور موقت از شدت علائم بیماری می کاهد.

3-درمان جراحی:

در مواردی که علت ایجاد کننده بیماری، تومور تیموس باشد با عمل جراحی تومور یا کل غده تیموس برداشته می شود.

متخصص مغز و اعصاب بر اساس سن، مشکلات پزشکی و شدت ضعف، مشخص می کند که کدام یک از این روش های درمانی برای بیمار باید در نظر گرفته شود..
..