دکتر طیبه عباسیون

دکتر طیبه عباسیون؛عضو کمیته علمی اجمن ام اس ایران می گوید: ما حدود 70هزار بیمار مبتلا به ام اس داریم.میزان ابتلا به ام اس در شهرها بیشتر از روستاهاست به گونه ای که میزان شیوع در اصفهان اول و بعد تهران بيشتر است .
.نکته بسیار مهم آن که نام این بیماری در جامعه به خود شکل ترسناکی گرفته در حالی که آنقدر ترسناک نیست که مردم بخواهند از آن هراس داشته باشند.به هر حال ام اس بیماری مزمنی است که فرد باید تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشد.

وی ادامه می دهد: ام اس از سایر بیماری های مزمن نظیر آسم،فشارخون،مرض قند و…بهتر و قابل کنترل تر است. بین 75 تا 80 درصد بیماران مبتلا به ام اس عمر نرمال و زندگی قابل قبولی دارند بنابراین با توجه به درمان های جدید و پیشرفت در این زمینه نباید نسبت به این بیماری هراس داشت.با وجود این که ام اس تحت کنترل است اما نوعی فوبیای ام اس در جوانان ایجاد شده که با اطلاع رسانی و فرهنگسازی درباره این بیماری می توان تا حدی آن را کاهش داد.

متخصص مغز و اعصاب عنوان می کند: شیوع ام اس در زنان بیشتر از مردان و در دهه دوم و سوم زندگی بیشتر دیده می شود.فاکتورهای ارث مطرح است.به عنوان مثال دیده شده که اگر در اعضای درجه یک خانواده ام اس وجود داشته باشد سایر اعضای خانواده هم بیشتر به آن مبتلا می شوند.اگر یک خانم مبتلا به ام اس قصد فرزندآوری داشته باشد بعنوان مثال از میان 100فرزند تنها امکان دارد 5 نفر از آنها به این بیماری مبتلا شوند.يعني ٥درصد
نکته بسیار مهم آن که استرس،سیگار،کمبود ویتامینD3 ،حمام پربخار،سونا و جکوزی و تب به عنوان فاکتورهای تشدیدکننده بیماری و علايم آن به شمار می روند نه عوامل ایجادکننده آن.

وی همچنین اضافه می کند: اکثر افراد مبتلا به ام اس می توانند بدون دارو باردار شوند.اکثر حملات حین بارداری کاهش می یابد داروهای مابین 30 تا 50الی 60درصد بسته بنوع دارو روی بیماری تأثیر دارد اما بارداری 70درصد.بنابراین و به طور کلی اين بیماران می توانند شغل داشته باشند،ازدواج کنند،بچه دار شوند و عمر طولانی و طبیعی داشته اما به شرط آن که تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشند و بنا به توصیه دیگران خوددرمانی نکنند.بیماران مبتلا به ام اس باید به توصیه های پزشک معالج به خوبی گوش دهند.فرمان درمان ام اس باید دست متخصص مغز و اعصاب باشد نه دعانویس و انرژی درمانگرها.

این نورولوژیست در ادامه سخنانش مطرح می کند: خوشبختانه انواع داروهای ایرانی ام اس ساخته شده و اکثر آنها از کیفیت خوبي برخوردارند و تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار دارند.ام اس جزء بیماری هایی است که در ایران توجه بسزایی به آن شده.به طور قطع به دلیل توجه انجمن ام اس،بیمه ها و وزارت بهداشت بیماران ما نسبت به بیماران سایر کشورها وضعیت بهتری دارند.بیماران مبتلا به ام اس در اکثر اوقات تا آخر عمرشان نیازمند استفاده از دارو هستند البته برخی از انواع آن تا چند سال دارو تجویز نمی شود و بیمار تحت نظر قرار می گیرد و به آن سی آي اس گفته می شود.

بر اساس این گزارش و طبق گفته دكتر طيبه عباسيون درمان های ام اس بسیار کمک کننده است. با درمان های به موقع و مناسب می توان کیفیت زندگی بیماران را بهتر کرد.بنابراین بیماران مبتلا باید در مراجعه به پزشک تعجیل داشته باشند.مشاهده شده اوضاع بیمارانی که در 5 سال اول زندگیشان ام اس را به خوبی درمان کرده اند 20 سال بعد خیلی بهتر ي از بیمارانی است که 5 سال اول خوب درمان نشده اند. آینده بیماری ام اس نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان بسیار خوب خواهد بود، زیرا خوشبختانه شناخت بسیار خوبی نسبت به این بیماری در حال کشف است و روز به روز درمان ها و داروهای جدید روی کار مي آيند.