متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
متخصص مغز و اعصاب دکتر مغز و اعصاب پزشک مغز و اعصاب دکتر عباسیون
عباسیون پزشک دکتر مغز و اعصاب

تومور مغزی

تومور مغزی یعنی رشد یک توده غیرطبیعی در مغز که امکان دارد خوش خیم یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پُر، و یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز است..

تومورهای خوش‌خیم

تومورهای خوش‌خیم به آهستگی رشد میکنند.،. این تومورها روی بافتهای مجاور فشار وارد می‌کنند. ولی رشدشان کند است ،آنگاه با برداشتن کامل این تومورها با عمل جراحی دیگر عود نمی‌کنند. ومعمولا طول عمر بیمار را کوتاه نمی‌کنند..
البته وجود تومورهای خوش‌خیم در محلهای خاصی ممکن است کشنده باشد. زیرا ممکن است این تومورها در کار یک اندام حیاتی دخالت نمایند. تومورهای خوش‌خیمی که در مغز بوجود می‌آیند خارج کردن کامل این تومور ها غالبا مشکل یا غیر ممکن است و بنابراین فشار ناشی از این تومورها که در داخل کاسه سر به ساختمانهای مجاور وارد می‌شود ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

تومورهای بدخیم

تومورهای بدخیم بطور تصاعدی رشد کرده و اگر جلوی رشدشان گرفته نشود به طرق مختلف باعث مرگ بیمارمی‌گردند. این تومورها سریعا رشد کرده و سلولهای تشکیل‌دهنده آنها از سلولهای تومورهای خوش‌خیم کمتر تمایز یافته‌اند. به عبارت دیگر این تومورها تمایل دارند که همانند بافت جنینی که از آن عضو اصلی (قبل از سرطانی شدن) توسعه پیدا کرده باشند. تومورهای بدخیم غالبا به سایر بافتها انتشار یافته و برداشتن موضعی تومور در اطراف خط قطع کردن تومور می‌باشد
انتشار تومورهای بدخیم با تهاجم مستقیم به بافتها مجاورو یا از طریق خون می باشد.
ثانویه که متاستازها Metastases در اندام‌هایی که دور از محل تومور اولیه می‌باشند، صورت می‌گیرد. متاستازها بطور خیلی شایع در غدد لنفاوی ، ریه‌ها ، کبد ، استخوانها ، غدد فوق کلیوی ، کلیه‌ها و مغز یافت می‌شوند. تومورهای اصلی به عنوان رشد اولیه شناخته شده و متاستازها رشدهای ثانویه نامیده می‌شوند.
سردردهایی که هنگام صبح بر شدت آنها افزوده می شود، سرفه های شدید، تقلای بیش از اندازه به هنگام خواب و حالت تهوع از مهم ترین عواملی هستند که می توانند احتمال ابتلا به تومور مغزی را نشان دهند.

علائم:

سردرد
تغییراتی در صحبت کردن ، بینایی و شنوایی
تغییراتی در رفتار، شخصیت، توانایی و تمرکز
مشکلات در حافظه
تشنج
مشکلات در تعادل و راه رفتن
خواب رفتن اندامها و سوزن سوزن شدن آنها
اگر شما دارای هر یک از علائم بالا هستید، بایستی با پزشک مشورت کنید تا بیماری شما تشخیص داده شده و درمان شود.

تشخیص:

معاینه
آزمایش: وجود برخی از آنزیمها به علت وجود تومورها در بدن بالا می رود.
رادیوگرافی: در تشخیص برخی از تومورها کمک می کند.
سی تی اسکن
ام ار ای
پزشکی هسته ای
آنژیوگرافی
بیوبسی

تفاوت کیست و تومور کیست:

کیست ها کیسه هایی هستند که ممکن است با هوا، مایع و یا مواد دیگر پر شده باشند. کیست می تواند در هر قسمتی از بدن، مانند استخوان ها، ارگان ها و بافت نرم تشکیل شود. اغلب کیست ها غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. اگرچه سرطان هم می تواند کیست را تشکیل دهد.

در چنین شرایطی سریعا به یک دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

تومور: تومور، توده‌های غیرطبیعی از جنس بافت بدن و یا تورم این بافت‌ها است. مانند یک کیست، تومور می تواند در هر قسمتی از بدن شکل شود. تومور ممکن است خوش خیم یا سرطانی (بدخیم) باشد.
کیست هایی که پس از بررسی توسط سونوگرافی یک شکل و یکنواخت به نظر می رسند، تقریبا همیشه خوش خیم هستند و باید فقط مراقب آن ها بود. اگر کیست دارای اجزای جامد نیز باشد، ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد و باید بیشتر بررسی شود. بهترین تست برای تعیین اینکه آیا یک کیست یا تومور خوش خیم یا بدخیم است این است که یک نمونه از بافت آسیب دیده برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی شود. به این آزمایش نمونه برداری گفته می شود.