رژیم غذایی و ام اسReviewed by Admin on Sep 1Rating: 3.5
رژیم غذایی و ام اس

رژیم غذایی و ام اس

حفظ سلامت عمومی برای بیماران مبتلا به هر بیماری مزمن ضروری است، رعایت یک رزیم غذایی دقیق می تواند به تحقق این امر کمک کند ، اما نشان داده شده که برخی مواد مغزی میتواند علایم ام اس را بهتر و بد تر کند. برای مثال : این که چیزی و به چه مقدار میخورید میتواند تغییر محسوسی در سطح انرزی ، عملکرد دستگاه گوارش و مثانه ، خستگی و سلامت عمومیتان ایجاد کند . نظر متخصصان ام اس نیز مانند انجمن های سرطان و بیماریهای قلبی- عروقی- رعایت رزیم کم چرب و حاوی فیبر زیاد میباشد. سعی کنید در رزیم غذایی خود طیفی از سبزیجات و میوه های تازه، محصولات لبنی کم چرب ، مرغ ، و ماهی بدون پوست ، آجیل و حبوبات را بگنجانید و از مواد غذایی فر آوری شده و سرشار از چربی های اشباع دوری کنید.
ويتامين D : اصولا ويتامين D نقش بسزايي در تنظيم سيستم ايمني بدن دارد .
نتایج پژوهشی جدید نشان داده است که ویتامین D می تواند به بهبود شرایط زندگی افرادی که از بیماری ام‌اس رنج می برند، و اکمک کند و همچنین خطر ابتلا به این بیماری در میان افرادی که از نظر ژنتیکی یا جغرافیایی نسبت به آن آسیب پذیرتر هستند را کاهش دهد.این ویتامین در مواد غذایی نیز یافت می شود مانند. ماهی های چرب مانند سالمون ، تن و ساردین منابع خوبی محسوب می شوند. مقادیر کم ویتامین D در جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ نيز یافت می شود. همچنین، بسیاری از مواد غذایی با این ویتامین غنی سازی می شوند. رایج‌ترین محصولات غنی شده با ویتامین D شامل شیر، غلات صبحانه، ماست، آب پرتقال و حتی بستنی يافت می شوند. اما باید به این مساله توجه داشت که مصرف مواد غذایی به تنهایی نمی تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند ولذا استفاده از مکمل ها و در صورت امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید توصیه می شو د و ميزان. دريافت ان بصورت خواركي و يا تزريقي بنا به صلاحديد پزشك مغز و اعصاب صورت ميپذيرد .

بیوتین: بیوتین یکی از انواع ویتامین ب بوده و در ساختار آنزیم های بسیاری وجود دارد. بیوتین میتواند از غذا تامین شود . در طي مطالعات اوليه انجام شده در سال 2015 بر روی 150 بیمار مبتلا به ام اس پیشرونده نشان داد ” افرادی که مقادیر بالای بیوتین را دریافت کرده بودند بهبود بیشتری در مقایسه با دارونما در شاخص های مربوط به ناتواني نشان میدادند، بدون این که عارضه خاصی در آن ها ایجاد شود . البته برای مصرف این دارو نیاز به تحقیقات بیشتري وجود دارد .